Apa Itu Unit Trust?

Understanding Unit Trust
Word "Unit Trust" ini, Amir dengar pada 10 tahun yang lepas, tapi tak paham apa yang agen tu terangkan. Jadi, amir decide tak melabur dalam pelaburan yang Amir tak paham konsepnya. Ini kira kesilapan Amir sebab tak go detail pasal benda sebab tiadanya ilmu Menyimpan.

Tapi, pada tahun 2016, Amir berani melabur dalam Unit Trust ini apabila amir paham konsep & risikonya. Malam ni, Amir share pemahaman mudah pasal Unit Trust.

Keyword dia ialah Unit Trust atau Unit Amanah. Ia adalah satu produk pelaburan yang dikeluarkan oleh Syarikat Pengurusan Unit Amanah, yang mengutip duit orang ramai (bukan derma dari sesiapa!) supaya syarikat dapat melaburkan duit tersebut bagi pihak orang ramai, menerusi ikatan amanah.

Jadi, konsepnya ialah kita minta orang lain urus dan laburkan duit kita. Berikan kepercayaan anda kepada Fund Manager untuk kembangkan duit anda.


Amanah Saham Bumiputera

Soalan : Sama tak Unit Trust dengan ASB?

🔘 Konsep hampir sama seperti ASB (ASB juga adalah sejenis dana unit trust). Bezanya keuntungan ASB dalam bentuk dividen + bonus.

🔘 Manakala keuntungan Unit Trust melalui dividen + kenaikan harga unit dana.

Dan Unit Trust Management Company, UTMC = Syarikat Pengurusan Unit Amanah.

🔘 UTMC ini dipantau oleh Suruhanjaya Sekuriti (SC) Malaysia, dibenarkan operasi oleh Bank Negara Malaysia dan Kementerian Kewangan Malaysia.

Sehingga 31 Oktober 2016, terdapat 37 Syarikat Pengurusan Unit Amanah. Antaranya adalah PMB Investment Berhad, Phillip Mutual Berhad, CIMB Principal, Kenanga, RHB Asset Management, Eastspring Investment dan banyak lagi.

Sekarang anda dah paham skit basic mengenai Unit Trust. Mudah jer kan?

Bila anda dah tahu, senang skit nak borak dengan agen korang nanti. Takde la melopong jer kan apa yang agen share.

Jum sama2 kita BELAJAR. Melabur dengan Ilmu itu lebih baik. 😉

Amir Marzhuki
012-2372641

#Pelaburan
#8020Empire
#UnitTrust

Post a Comment

0 Comments