Simbiosis Pelabur Dan Perunding Unit Amanah


Sebenarnya ada dua cara untuk melabur dalam unit amanah.

Satu cara ialah anda sendiri yang laburkan duit anda. Ini sesuai jika anda sendiri seorang yang aktif dan mempunyai kemahiran melabur yang tinggi.

Tetapi majoriti rakyat Malaysia lebih gemar melabur dalam instrument unit amanah menggunakan khidmat perunding unit amanah kerana mereka sendiri pun kurang pandai nak uruskan.

Simbiosis Pelabur Dan Perunding Unit Amanah
5 Item yang anda perlu ambil tahu bila melabur dalam Unit Amanah jika melabur sendiri

#GunakanKhidmatPerundingYangTerlatih

Sebab itulah ramai rakyat Malaysia yang terutamanya mempunyai wang di dalam akaun 1 KW5P menggunakan khidmat perunding unit amanah yang terlatih kerana itulah fokus kerja mereka setiap hari. Seorang perunding unit amanah yang terlatih biasanya setiap hari akan berjumpa dengan pelanggan mereka yang berlainan untuk 'review' portfolio mereka.

Walaupun mereka mungkin mempunyai 200 orang clients, mereka biasanya fokus kepada 4-7 dana sahaja.

Ini bermakna mereka memantau pergerakan harga dana-dana itu hampir setiap hari.

Sudah pastilah majoriti rakyat Malaysia tidak ada masa untuk memantau pelaburan unit amanah anda sekerap perunding unit amanah yang terlatih.

Simbiosis Pelabur Dan Perunding Unit Amanah
Ditinggalkan oleh Perunfing Unit Amanah

#DitinggalkanPerunding

Di Malaysia ini, ada berpuluh-puluh ribu perunding unit amanah. Sudah pastilah gaya mereka laburkan wang clients mereka berbeza dari satu perunding ke perunding yang lain.

Ada juga perunding yang hangat-hangat taik ayam. Buat sebulan dua, terus give up dan buat profession lain. Makanya, banyak pelabur yang digantung tak bertali.

Pelaburan anda masih ada di syarikat unit amanah itu, tetapi ianya bagaikan pokok durian yang tidak terjaga.


#PerundingUnitAmanahIalahManusia

Sebenarnya pelaburan unit amanah ini perlu dipantau dan disiram setiap 3 atau 6 bulan sekali. Tapi kadang-kala, pelabur itu sendiri yang menyebabkan perunding unit amanah itu tinggalkan mereka.

Bila perunding datang nak berjumpa, dia cuba elakkan. Bila dah buat appointment, berkali-kali mereka mungkir janji. Kadang-kala mereka rasa mereka lagi pintar dalam pelaburan ini daripada seorang perunding yang terlatih. Kadang-kala bila mesej dihantar tidak dihiraukan. Ini asam garam perhubungan antara pelabur dan perunding unit amanah.

Akhirnya perunding unit amanah itu merasakan khidmat mereka tidak diperlukan lagi. Lalu tergantunglah perhubungan itu tidak bertali....

Simbiosis Pelabur Dan Perunding Unit Amanah
Don't ask for respect. Earn it.

#RespectIsEarned

Pelaburan unit amanah melalui perunding is a two way relationship. You have to trust the consultant, the consultant have to jaga amanah tu sepenuh hati. Tapi consultant hanyalah boleh bagi nasihat. In the end you will decide the course.

Not all consultants are skillful equally, not all clients will cooperate finely. Kekadang clients dan perunding tak faham yang pada fasa awal pelaburan, anda perlu kumpulkan unit. Bila dah tiba saat menuai, tukarlah unit itu kepada duit.

Semoga kita semua pelabur dan perunding muhasabah dengan diri kita sendiri.


#JagalahPortfolioAndaElokElok

Sekiranya anda pernah ditinggalkan perunding, cubalah cari perunding yang lebih aktif menjaga portfolio anda. Off course you want the best out there. And there are good consultants out there, trust me.

All you have to do is just beranikan diri dan message mereka di Facebook, call mereka, atau whatsapp mereka sahaja. I am sure mereka akan membantu anda untuk menjaga portfolio anda. Buang yang keruh, ambil yang jernih. Lower down your ego if needed be.

Sebab apa kene tulis ni? Sebab now is a great time to invest your cash or wang KWSP akaun 1 ke dalam unit amanah. Namun perunding anda perlu amalkan teknik selective Ringgit Cost Averaging dan distinctive funds diversification.


#MoralOftheStory

Adakah anda salah seorang pelabur yang pernah ditinggalkan atau pernah meninggalkan perunding unit amanah?

Amir pasti anda ada sebab munasabah kenapa ini terjadi.

Janganlah sesekali anda putus asa. Carilah perunding yang lebih berkemahiran untuk mengambil alih portfolio anda hari ini.

Ingatlah, pelaburan unit amanah ini ialah pelaburan jangka masa panjang. Leave it to the pro agar anda dapat tumpukan fokus pada kerjaya anda. Until then, Happy Investing❗

Amir Marzhuki
012-2372641

#8020Empire
#SyariahInvestment

Post a Comment

0 Comments