Tabung KWSP


Tabung KWSP
Tabung KWSP

KWSP merupakan sebuah institusi keselamatan sosial yang ditubuhkan di bawah Undang-Undang Malaysia, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 1991 (Akta 452).

Ia menyediakan faedah persaraan kepada ahlinya melalui pengurusan simpanan mereka secara cekap dan boleh dipercayai. Keanggotaan wajib kepada pekerja sektor swasta dan pekerja tidak berpencen sektor awam.

Sehingga Jun 2011, KWSP mempunyai seramai 12.9 juta ahli. Bilangan ahli aktif dan masih mencarum adalah seramai 6.11 juta. Bilangan majikan aktif pula adalah seramai 481,886.

Tabung KWSP
Kadar Caruman Semasa

Kadar caruman semasa adalah 23% daripada gaji pekerja dimana 11% adalah caruman pekerja yang dipotong daripada gaji bulanan pekerja manakala 12% adalah caruman oleh majikan .

Caruman bulanan anggota dilaburkan melalui beberapa instrumen kewangan yang diluluskan untuk menghasilkan pendapatan. Ini termasuklah Sekuriti Kerajaan Malaysia, Instrumen Pasaran Wang, Bon & Pinjaman, Ekuiti dan Hartanah.

Tabung KWSP
Size Dana KWSP

Saiz dana KWSP setakat 30 Jun 2010 adalah sebanyak RM407 bilion

Sejak 1 Januari 2007, simpanan anggota KWSP dibahagi dalam dua akaun. Akaun pertama, digelar "Akaun I", menyimpan 70% daripada caruman anggota, manakala akaun kedua, digelar "Akaun II", menyimpan baki selebihnya (30%).

Pengeluaran Akaun 1 terhad kepada pengeluaran mencapai 55 tahun, kehilangan upaya, meninggalkan negara, meninggal dunia dan juga pelaburan skim ahli.

Tabung KWSP
Pengeluaran Simpanan KWSP Akaun 1

Akaun 2 pula membenarkan pengeluaran untuk bayaran pendahuluan atau penyelesaian pinjaman rumah pertama, tujuan pendidikan, belanja perubatan, Haji dan apabila mencapai 50 tahun.

Pengeluaran Simpanan KWSP Akaun 2
Sumber dari Website KWSP & Wikipedia

Post a Comment

0 Comments