11 Kesilapan Pelabur Emas

Alhamdulillah, Amir diberi peluang hari ini untuk berkongsi perkara penting buat pelabur emas iaitu tentang 10 kesilapan biasa pelabur emas. Amir berkongsi disini sebab hendak kawan2 tahu apa yang boleh dibuat atau patut dielakkan jika berniat hendak menjadi pelabur emas ini

Amir sharekan 10 kesilapan yang biasa dilakukan oleh pelabur emas. Moga ianya bermanfaat:

#1 – Melabur ikut-ikut tanpa ilmu



Bukan emas itu yang membuatkan kita kaya, tapi ILMU kita tentang emas tu yang boleh membuatkan kita kaya. Lagi tinggi ilmu, lagi banyak untung yang akan kita dapat dalam mana-mana pelaburan sekalipun. Baca artikel-artikel tentang emas di blog ini, atau sekurang-kurangnya baca 1 buku pelaburan emas yang berkredibiliti sebelum bermula. Datanglah ke mana-mana seminar tentang pelaburan emas untuk belajar terus dari yang pakar.


#2 – Tunggu harga emas paling rendah untuk buat belian pertama


Anda tak akan faham bila harga emas rendah selagi belum buat belian pertama sebab anda belum ada benchmark (penanda aras) tersendiri. Cara yang lebih baik ialah beli dulu sekurang kurangnya sekeping syiling 1 dinar, dan lepas tu barulah boleh monitor perkembangan harga. Untuk makluman anda, penganalisis teknikal harga emas yang paling pakar sekalipun tak tahu bila harga emas paling rendah. Apatah lagi kita orang biasa.

#3 – Membeli barang kemas


Barang kemas PERHIASAN kurang sesuai untuk PELABURAN. Barang kemas dikeluarkan tujuannya ialah cantik dan menarik sedangkan emas pelaburan dikeluarkan untuk tujuan menjana keuntungan. 

(1) Harga emas perhiasan lebih tinggi dari emas pelaburan, (2) Kos upahnya boleh dimanipulasi oleh pekedai emas,
(3) GST dikenakan 6% pada upah dan juga emas tersebut,
(4) Spread atau susut nilainya juga tinggi bila nak jual balik, iaitu sekitar 25%. Kecuali barang kemas khas yang dikeluarkan untuk tujuan pelaburan seperti barang kemas pelaburan Sri Ayu.

#4 – Membeli emas pelaburan di kedai emas


Harganya lebih tinggi dari emas pelaburan lain sebab ia dijual mengikut harga Persatuan Pekedai Emas i.e. www.fgjam.org.my, dan banyak syarat yang cerewet seperti tak boleh buka seal (plastik kekal) dan tak boleh hilang resit dsb. Kalau buka seal, emas tu dianggap sebagai “used gold” dengan susut nilai sekitar 25%! Syarat jual balik emas Poh Kong. Mesti ada resit, dan seal berkeadaan baik.

#5 – Beli emas dengan duit yang nak digunakan dalam masa terdekat

Emas adalah pelaburan jangka sederhana dan jangka panjang. Minimum setahun. Kalau beli hari ini, bulan depan nak jual balik, anda mungkin rugi atas spread (susut nilai) sekitar 5% – 10% kalau harga emas tak naik banyak. Apatah lagi kalau harga emas jatuh. Jadi, kalau nak beli emas, guna duit yang memang tak pakai sekurang-kurangnya untuk tempoh setahun.


Graf pergerakan harga emas 5 tahun. Harga emas ada turun naik dalam jangka pendek. Kalau beli emas dengan duit yang nak digunakan dalam masa terdekat, pergerakan harga emas mungkin boleh mengganggu tidur malam yang lena.

#6 – Pinjam duit untuk beli emas

Pelaburan sebenar ialah menggunakan duit lebihan yang tak digunakan, bukan dengan cara meminjam. Daripada duit tu tak dimanfaatkan dan dimakan inflasi, lebih baik dilaburkan. Kalau tak ada duit, lebih baik berniaga, bukan melabur. Saya tak syorkan buat pinjaman untuk beli emas melainkan orang yang susah disiplinkan diri menyimpan wang secara konsisten. Mungkin dengan cara buat pinjaman dan beli emas, dapat ‘paksa’ diri menyimpan.

#7 – Membeli emas ‘paling murah’, tanpa ambil kira faktor lain


Emas Kijang Emas BNM
Emas paling murah, jual balik pun murah. Emas paling murah tak semestinya terbaik untuk pelaburan. Emas yang dilelong di ar-rahnu belum tentu menguntungkan. Dakwaan ada kedai emas jual emas harga murah pun belum tentu menguntungkan. Kita kena ambil kira juga kadar spreadnya (susut nilainya), kadar upahnya, syarat-syarat jual baliknya, ketulenannya, kredibiliti pengeluar dsb. Sebagai contoh, emas Public Gold dan Kijang Emas BNM (dijual oleh Maybank) bukanlah yang paling murah, tapi ia adalah emas berpermintaan tinggi dan mempunyai kredibiliti yang tinggi. Senang beli, senang jual balik.

#8 – Pajak emas tanpa alasan kukuh dan tak faham teknik yang betul


Terbukti, lebih ramai orang rugi berbanding buat untung dengan memajak emas di ar-rahnu. Umumnya, teknik memanipulasi pelaburan emas cara memajak di Ar-Rahnu hanya sesuai pada 2 situasi sahaja; 


(1) Harga emas turun banyak secara mendadak, 
(2) Duit pinjaman ar-rahnu digunakan untuk perkara yang menguntungkan, melebihi kos pajakan seperti untuk pusing modal bisnes. Dan antara tips penting untuk memajak emas di Ar-Rahnu, kalau nak pajak 5 keping emas, buat 5 surat pajak supaya senang nak tebus satu persatu nanti. Ingat, 1 emas, 1 surat pajak.

#9 – Membuka sarung plastik kekal

Kebanyakkan emas pelaburan di bank diletakkan dalam bungkusan plastik kekal. Kalau nak buka, ia terpaksa dipotong dan bungkusan plastik itu akan rosak. Emas yang diletakkan dalam plastik kekal sangat cerewet. Bank yang menjual emas tak terima untuk beli balik kalau seal dibuka (potong atau gunting), calar, kemek dsb bila nak jual balik. Kalau tak boleh buka seal, maksudnya tak boleh pajak sebab Ar-Rahnu perlu buka plastik itu untuk ujian ketulenan! Dan kalau bank tak terima bila nak jual balik, anda akan rugi 25% sebab terpaksa jual emas tu sebagai ‘used gold’ di kedai emas.
Pamp suise. Emas yang dijual di bank biasanya berseal begini. Sekali buka seal, anda rugi 25%!
Syiling Kijang Emas keluaran Bank Megara Malaysia, dijual di Maybank.Kijang Emas (Maybank) tak berseal. Tapi tak boleh hilang sampul & resit asal. Dan pastinya tak boleh calar, kemek dsb.
Emas public gold kemek calar. Ini emas versi lama keluaran Public Gold (tak sama dengan Public Bank). Public Gold jamin beli balik emas tu samada calar, kemek, atau bengkok dengan harga tinggi.
Gold bar LBMA 10 gramIni emas Public Gold versi baru 2014 yang diiktiraf peringkat antarabangsa i.e. emas LBMA. Kalau buka seal plastik kekal, Public Gold jamin beli emas tu tapi dengan susut nilai 15%. Kalau seal masih baik, susut nilainya cuma 8% dan ke bawah.

#10 – Menjual emas ditempat yang salah

Emas senang dijual di mana-mana kedai emas seluruh dunia pada bila-bila masa, tapi tempat terbaik menjual emas ialah di mana anda membelinya sebab anda akan dapat harga tertinggi. Kalau beli emas Public Gold, jual balik kepada Public Gold, bukan ke kedai emas atau kepada pengeluar lain. Kalau anda jual ke kedai emas, anda akan rugi sebab mereka akan kenakan spread (susut nilai) sekitar 25%, sedangkan kalau jual semua kepada Public Gold, spreadnya cuma sekitar 4.5% – 8% sahaja. 

Itulah ‘rule’ penting bila nak jual balik apa-apa jenis emas sekalipun. Jadi sebelum beli, fahami dulu syarat jualan baik, dan spread (susut nilai) yang dikenakan oleh pengeluar/ penjual emas tersebut.

#11 - Menyertai SKIM PELABURAN EMAS yang menjanjikan pendapatan tetap.

Untuk makluman sahabat, kaedah sebenar pelaburan emas ialah macam beli barang kemas jer. Beli harga rendah, jual masa harga tinggi. Kalau ia menjanjikan pendapatan bulanan secara tetap, kena hati-hati sebab kebanyakkan SCAM/ PENIPUAN pelaburan emas beroperasi cara macam tu.

Punca utama kesilapan tersebut berlaku ialah tak ada ilmu untuk melabur. Ramai yang jenis ikut-ikut jer. Jadi, anda perlu ada ilmu dan tahu bagaimana rupa Skim Cepat Kaya yang bertopengkan emas ini. Amir sendiri pun menimba ilmu ini lebih dari setahun sebelum betul2 menjinakkan diri dengan bidang emas ini. Ada 2 buku yang Amir baca tentang emas dan bagi Amir ialah adalah lengkap especially bagi orang2 baru yang mula ingin mengenali pasal emas. Jangan takut untuk melabur dalam ilmu ini kerana sangat la berbaloi sebab sebelum start gold investment dulu, anda perlu khatamkan buku2 ini dulu.
Memang tak akan sama orang berilmu dengan tak berilmu. Orang berilmu, buat perkara yang sama dengan cara berbeza.

Amir Marzhuki
Bandar Baru Bangi
Dealer Public Gold
PG00058738
h/p : 012-2372641

Post a Comment

4 Comments

Lynd said…
Terima kasih.. terima kasih.. Tips berguna dan mudah difahami.
Tengku Sofia said…
Masih ramai yang tidak berilmu tentang emas.
Amir Marzhuki said…
Sama2 semua, ilmu ini harus dikongsi bersama agar kita tidak buat kesilapan dengan mudah.
Jangan sekadar ikut2 kan sahaja apa yang org lain buat :)